הריון ומחלת חניכיים

הריון ומחלות חניכיים

תינוקות רבים באים לעולם עם בעיות בריאותיות רבות כתוצאה מלידה מוקדמת. התרגשות רבה, ורשימה ארוכה של עצות מחברים, אחיות, אמהות, ורופאים על " מה לעשות" ומה "לא לעשות" עבור הריון ולידה בריאים סובבים סביב הנושא.

ובעוד רשימת ה"מטלות" גוברת, חשוב לעשות את כל הצעדים הדרושים כדי להבטיח את ההגעה ב-זמן בטוח שלך המטען היקר ביותר. בטח שמעת כמה סיפורי סבתא על ההריון, כגון, "בכל הריון איבדתי שן". בעוד שזה נשמע אולי דמיוני, זה למעשה מבוסס באופן רופף.

השיניים והחניכיים שלך מושפעים מההריון, כמו גם רקמות ואיברים אחרים בגוף שלך. אבל, ייתכן שלא היית מודעת לכך שבריאות החניכיים עשויות להשפיע על בריאות גם על בריאות תינוקך לעתיד.כמחצית מהנשים בהריון סובלות מדלקת חניכיים (ג'ינג'יביטיס הריונית). מצב זה יכול לגרום לחוסר נוחות לאמהות לעתיד ולגרום לנפיחות, דימום, אדמומיות או רגישות ברקמות החניכיים. מצב מתקדם יותר של דלקת חניכיים הינו מחלת חניכיים, בו יש הרס של מנגנון התאחיזה סביב השיניים שגורם להפחתה בתמיכת העצם של השיניים, ומצב זה יכול להשפיע גם על בריאות תינוקך לעתיד.

מחקרים הראו את הקשר בין מחלת חניכיים ללידה מוקדמת במשקל עוברים נמוך. למעשה, נשים בהריון עם מחלת חניכיים עלולות להיות בסיכון פי שבע ללדת תינוק מוקדם מדי או במשקל נמוך.האשם הסביר הוא חומרים כימיים המשוחררים ונקראים פרוסטגלנדינים. רמות גבוהות מאוד שלפרוסטגלנדינים נמצאו אצל נשים עם מקרים חמורים של מחלת חניכיים. החדשות הטובות הן כי בדיקה וטיפול חניכיים טרום לידתי יכולים לעזור ולהקל על בריאות הפה שלך.

מניעת דלקות חנייכים בזמן ההריון

אם אובחנת כסובלת ממחלת חניכיים בהריון הפריודונט שלך עשוי להמליץ על טיפול התחלתי לא כירורגי הנקרא ניקוי עמוק או הקצעת שורשים.

במהלך טיפול זה, משטחי השורשים של השן מנוקים כדי להסיר פלאק ואבן שן מתוך כיסי חניכיים עמוקים כדי להחליק את השורש, להסיר אבנית ורעלים של חיידקים.

מחקרים מראים כי ניקוי עמוק עשוי להפחית את הסיכון של לידת פגים אצל נשים בהריון עם מחלת חניכיים עד 84 אחוזים. בונוס נוסף הוא כי הליך זה יכול להקל רבות של תסמינים הקשורים לדלקת חניכיים הריונית, כגון נפיחות ורגישות של החניכיים. אז, כשאת עושה את רשימת המטלות לקראת…., כדאי לזכור גם לקבוע פגישת בדיקה אצל רופא החניכיים שלך. זה יעזור לא רק לך אלא גם לעוברך. כל זיהום, כולל זיהום בחניכיים הוא סיבה לחשש במהלך ההריון. רבים מהאנשים הסובלים ממחלת חניכיים אינם מודעים לה משום שלעיתים קרובות מתקדמת בשקט, ללא סימנים קליניים. על פי מחקרים עדכניים, ככל שמחלת החניכיים חמורה ומתקדמת יותר, כך עולה הסבירות ללידה מוקדמת יותר. בזמן ההריון צריך מאד להתאמץ ולשים לב להיגיינת הפה על מנת למזער את השפעות הורמונליות העלולות לגרום לשינויים בפה. שמירה על בריאות הפה טובה הינה חיונית במהלך ההריון. ע"כ, כדאי להמשיך עם ניקוי שיניים סדיר ובדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים ורופא החניכיים כדי להימנע מזיהום בחניכיים.

נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון עשויות להדגים רגישות זהה לנשים בהריון. גם במקרים אלו עלול להופיע  אודם דימום ונפיחות בחניכיים. בנוסף, נשים הנוטלות גלולות צריכות ליידע את רופא השיניים שלהן על כך כי לעיתים שימוש בתרופות מסויימות על מנת לטפל במחלת חניכיים, כגון אנטיביוטיקה, עשויות להפחית את ההשפעה של אמצעי המניעה. חשוב לזכור, לטיפול שינייים וחניכיים טוב יתרונות לך, כמו גם לתינוקך שטרם נולד. המחקר נמצא בעיצומו, המנסה לקבוע מה קורה למחלת חניכיים המטופלת בזמן הריון. לעת עתה, העצה הטובה ביותר ממשיכה להיות שנשים ששוקלות להיכנס להריון יבדקו את מצב החניכיים וכל בעיות הפה יטופלו ויהיו תחת שליטה לפני להריון.

עם זאת, נשים שכבר בהריון לא צריך להירתע מפני טיפול שיניים/חניכיים.

השליש השני הוא הזמן הטוב ביותר לביצוע טיפולי שיניים וחניכיים כדי למזער את הסיכונים הפוטנציאליים. זמן הריון אינו זמן טוב לזנוח את צחצוח השיניים והשימוש בחוט דנטלי או אביזרים אחרים. החמרה בדלקת חניכיים עלולה להופיע בזמן השליש השני והשלישי בגלל עליית רמות האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך זמן זה הגורם לחניכיים להגיב באופן שונה לחיידקי הרובד, וזה עשוי לגרום לדימום נפיחות, אדמומיות או רגישות ברקמות החניכיים. כמחצית הנשים חוות בזמן ההריון דלקת חניכיים.

ביקור אצל הפריודונט לפני או בזמן ההריון הוא רעיון טוב.

Leave Comments

המלצות מטופלים
  • דוקטור ענת תדיר- במילה אחת: נדירה. בהרחבה: רופאה עם תשוקה מטורפת למקצוע שלה, יסודית, פרפקציוניסטית ברמות הכי גבוהות, נעימה כאישיות וחייכנית, מרגיעה את ההיסטריה בלבוא לרופא שיניים. מתעניינת אחרי הטיפולים ומקפידה על קטנה כגדולה. מאז שאני מטופלת אצלה, כל חווית טיפול השיניים הפכה מטראומתית לכזו שאני יכולה להכיל יחד עם ידיעה ברורה שאני בידיים הכי טובות שיש.
    אלה שור Avatar
    אלה שור
    8/01/2018
  • אני שמחה שיש לי הזדמנות לספר מה זה להיות מטופלת בידי ענת תדיר. חוץ מזה שענת מקצועית, אחראית ומחוייבת בצורה מלאה, היא מבינה את הקושי של המטופל, בעדינות רבה משלבת אותך בתהליך הטיפול כולו. היא מלווה את המטופל ביד בטוחה ותומכת כך שמאפשרת לך להרגע ולשתף פעולה איתה.
    Edna Golan Avatar
    Edna Golan
    8/29/2019
  • ד"ר ענת היא מקצועית אמפטית, ונעים להיות מטופלת אצלה.
    עשיתי שתלים אצלה לפני 4 שנים וכל התהליך עבר בנעימות.
    אני ממליצה עליה מהלב!
    yael amsterdam Avatar
    yael amsterdam
    2/05/2020
  • Dr. Anat Tadir is the first and only doctor who made me make a change with myself regarding the treatment of my teeth and gums. Gums I suffered from. She is charming and caring even after the end of her treatment. Highly recommend to come to her and make a real change.
    ויקי בר Avatar
    ויקי בר
    12/03/2020
  • ענת תדיר היא רופאה מקצועית ויסודית ביותר. מלבד המקצועיות הרבה, תמיד אכפתית, דואגת ונותנת הרגשה של ביטחון וידיעה שנמצאים בידיים טובות.
    Liat Efrati Avatar
    Liat Efrati
    8/01/2018

התקשר למרפאה דילוג לתוכן