הקשר בין מחלות חניכיים להריון

הקשר בין מחלות חניכיים להריון

הריון חדש, התרגשות רבה, ורשימה ארוכה של עצות מחברים, אחיות, אמהות, ורופאים על ” מה לעשות” ומה “לא לעשות” עבור הריון ולידה בריאים סובבים סביב הנושא.

כאשר רוב הנשים מתכננות הריון הן נוהגות להכין את הגוף שלהן לכך. כולן מבצעות שלל בדיקות מקדימות לכך, משפרות תזונה, נוטלות תוספי מזון וויטמינים. ומה עם חלל הפה? השיניים? גם אותם צריך לבדוק לפני, לקראת, בזמן ואחרי הריון. הריון יוצר אתגרים לבריאות הפה של נשים רבות.

במהלך ההריון, נשים חוות שינויים פיזיולוגיים והורמונליים רבים – והפה הוא אזור שמושפע מאוד.

הפריודונטיום (העצם, רקמת החיבור והחניכיים המקיפים את השיניים ותומכות בהן) יכול להיות מושפע מדלקת חניכיים בהריון, גרנולומה הריון (גידול חניכיים של הריון) ומחלת חניכיים.

דלקת חניכיים נוטה לעלות במהלך ההריון – גם כאשר מבוצעת היגיינת פה נאותה להסרת פלאק.

בטח שמעת כמה סיפורי סבתא על ההריון, כגון, “בכל הריון איבדתי שן”. בעוד שזה נשמע אולי דמיוני, זה למעשה מבוסס באופן רופף.

למרות שאין סוג ספציפי של דלקת חניכיים שקשורה להריון, דלקת חניכיים מהווה גורם סיכון פוטנציאלי הן לסוכרת הריונית והן לתוצאות לוואי שליליות כגון לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך ורעלת הריון.

טיפול חניכיים במהלך ההריון מציע יתרונות רבים.

טיפול בחניכיים במהלך ההריון לנשים הסובלות מדלקת חניכיים יועיל לאמא ואולי גם לילדיה לעתיד. טיפול בחניכיים ישפר את מצב החניכיים ולכן את הבריאות הכללית של נשים בהריון.

לדלקת ומחלת חניכיים קשר לעובר המתפתח בגוף האשה כמו גם קשר לאיברים אחרים בגופה.

כאשר בוחנים את בריאות הפה של נשים במהלך ההריון, חשוב להתמקד בשינויים ההורמונליים שנשים חוות וכיצד אלה עלולים להשפיע על רקמות הפריודונטליות ולהגביר את הנטייה של הגוף לדלקת. משמעות השינויים הללו עשויה להיות נטייה גדולה יותר לפתח דלקת חניכיים, וכאשר לאישה כבר יש דלקת חניכיים, הריון עלול לגרום לעיתים קרובות להחמרת מחלת חניכיים קיימת.

מנגנונים ביולוגיים הכרוכים בדלקת חניכיים עשויים למלא תפקיד חשוב כאן.

בעת ההריון מתרחשים מספר תהליכים בפה ובחניכיים: כלי דם רבים מתרבים בחניכיים ולכן כמעט כל הנשים בהריון יסבלו מדלקת חניכיים ודימום בהריון. גם סוגי החיידקים שמצויים בפה משתנים בזמן הריון והחיידקים החזקים יותר מתרבים על חשבון החלשים והם אלו שבד"כ אחראים על דלקות ומחלות החניכיים. החיידקים האלימים הנמצאים בחלל הפה עוברים דרך מחזור הדם לשאר חלקי הגוף כמו גם חלבונים נוספים הנלחמים בדלקת זו, במצב זה הגוף שקיבל הודעה על דלקת באיבר מסויים מתחיל להפריש חלבונים נוגדי דלקת שעלולים להתפרש בגוף כסימן לתחילת לידה או צירים ואף להביא למצב של לידה מוקדמת. בנוסף, קושי בצחצוח עקב הגברת רפלקס הקאה בבוקר גורם לנשים, ביחוד בתחילת הריון, לצחצח פחות וגם פחות טוב.

חיידקי החניכיים יכולים גם לעבור את השילייה ולהגיע למי השפיר ולגרום לזיהום בהם.

מחקרים רבים לאורך השנים הוכיחו קשר הדוק בין מחלת חניכיים לא מטופלת בזמן ההריון וסיכון ללידות מוקדמות או לידות של עוברים במשקל נמוך, כמו גם סיכון לרעלת הריון.

ובעוד רשימת ה”מטלות” גוברת, חשוב לעשות את כל הצעדים הדרושים כדי להבטיח את ההגעה הבטוחה של המטען היקר ביותר.

השיניים והחניכיים שלך מושפעים מההריון, כמו גם רקמות ואיברים אחרים בגוף שלך. אבל, ייתכן שלא היית מודעת לכך שבריאות החניכיים עשויות להשפיע על בריאותך וגם על בריאות תינוקך לעתיד.

כמחצית מהנשים בהריון סובלות מדלקת חניכיים (ג’ינג’יביטיס הריונית). מצב זה יכול לגרום לחוסר נוחות לאמהות לעתיד ולגרום לנפיחות, דימום, אדמומיות או רגישות ברקמות החניכיים. מצב מתקדם יותר של דלקת חניכיים הינו מחלת חניכיים, בו יש הרס של מנגנון התאחיזה סביב השיניים שגורם להפחתה בתמיכת העצם שתומכת בשיניים, ומצב זה יכול להשפיע גם על בריאות תינוקך לעתיד.

מחקרים הראו את הקשר בין מחלת חניכיים ללידה מוקדמת במשקלי עוברים נמוך. למעשה, נשים בהריון עם מחלת חניכיים עלולות להיות בסיכון פי שבע ללדת תינוק מוקדם מדי או במשקל נמוך. האשם הסביר הוא חומרים כימיים המשוחררים בזמן דלקת בגוף לזרם הדם ונקראים פרוסטגלנדינים. רמות גבוהות מאוד של פרוסטגלנדינים נמצאו אצל נשים עם מקרים חמורים של מחלת חניכיים. תוצרי דלקת אלו בגוף עלולים לגרום לשינויים בגוף האשה ואפילו לעורר סימני לידה מוקדמת.

זיהום, כולל זיהום בחניכיים הוא סיבה לחשש במהלך ההריון. רבים מהאנשים הסובלים ממחלת חניכיים אינם מודעים לה משום שלעיתים קרובות מחלה זו מתקדמת בשקט, ללא סימנים קליניים. על פי מחקרים עדכניים, ככל שמחלת החניכיים חמורה ומתקדמת יותר, כך עולה הסבירות ללידה מוקדמת יותר. בזמן ההריון צריך מאד להתאמץ ולשים לב להיגיינת הפה על מנת למזער את השפעות הורמונליות העלולות לגרום לשינויים בפה. שמירה על בריאות פה טובה הינה חיונית במהלך ההריון. ע”כ, כדאי להמשיך עם ניקוי שיניים סדיר אצל השיננית ובדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים ורופא החניכיים כדי להימנע מזיהום בחניכיים.

החדשות הטובות הן כי בדיקה וטיפול חניכיים טרום לידתי יכולים לעזור ולהקל על בריאות הפה שלך.

מניעת דלקות חנייכים בזמן ההריון

אם אובחנת כסובלת ממחלת חניכיים בהריון הפריודונט (מומחה חניכיים) שלך עשוי להמליץ על טיפול התחלתי לא כירורגי הנקרא ניקוי עמוק או הקצעת שורשים.

במהלך טיפול זה, משטחי השורשים של השן מנוקים כדי להסיר פלאק ואבן שן מתוך כיסי חניכיים עמוקים כדי להחליק את השורש, להסיר אבנית ורעלים של חיידקים שעלולים להגיע דרך מחזור הדם גם אל העובר שברחמך.

מחקרים מראים כי ניקוי עמוק עשוי להפחית את הסיכון של לידת פגים אצל נשים בהריון עם מחלת חניכיים עד 84 אחוזים. בונוס נוסף הוא כי הליך זה יכול להקל רבות של תסמינים הקשורים לדלקת חניכיים הריונית, כגון נפיחות, דימום ורגישות של החניכיים.

חשוב לזכור, לטיפול שינייים וחניכיים טוב יתרונות לך, כמו גם לתינוקך שטרם נולד. המחקר נמצא בעיצומו, המנסה לקבוע מה קורה למחלת חניכיים המטופלת בזמן הריון. לעת עתה, העצה הטובה ביותר ממשיכה להיות שנשים ששוקלות להיכנס להריון יבדקו את מצב החניכיים וכל בעיות הפה יטופלו ויהיו תחת שליטה לפני להריון.

עם זאת, נשים שכבר בהריון לא צריכות להירתע מפני טיפול שיניים/חניכיים.

השליש השני הוא הזמן הטוב ביותר לביצוע טיפולי שיניים וחניכיים כדי למזער את הסיכונים הפוטנציאליים. זמן הריון אינו זמן טוב לזנוח את צחצוח השיניים והשימוש בחוט דנטלי או אביזרים אחרים. החמרה בדלקת חניכיים עלולה להופיע בזמן השליש השני והשלישי בגלל עליית רמות האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך זמן זה הגורם לחניכיים להגיב באופן שונה לחיידקי הרובד הנמצא בקו החניכיים ובין השיניים, וזה עשוי לגרום לדימום נפיחות, אדמומיות או רגישות ברקמות החניכיים. כמחצית הנשים חוות בזמן ההריון דלקת חניכיים.

גרנולומת הריון (גידול חניכיים שפיר)

במקרים של גרנולומה הריון שבהם הנגעים אינם גורמים לבעיות תפקודיות או אסתטיות משמעותיות, אין להסיר אותם במהלך ההריון. הסיבה לכך היא שהם עשויים לחזור על עצמם וגם בגלל שהם עשויים לפתור באופן ספונטני לאחר הלידה.

גלולות למניעת הריון

נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון עשויות להדגים רגישות זהה לנשים בהריון. גם במקרים אלו עלול להופיע  אודם דימום ונפיחות בחניכיים. בנוסף, נשים הנוטלות גלולות צריכות ליידע את רופא השיניים שלהן על כך כי לעיתים שימוש בתרופות מסויימות על מנת לטפל במחלת חניכיים, כגון אנטיביוטיקה, עשויות להפחית את ההשפעה של אמצעי המניעה.

מה מומלץ לעשות:

  • ביקור אצל הפריודונט לפני או בזמן ההריון הוא רעיון טוב.
  • אז, כשאת עושה את רשימת המטלות לקראת…., כדאי לזכור גם לקבוע פגישת בדיקה אצל רופא החניכיים שלך. זה יעזור לא רק לך אלא גם לעוברך. כל
  • לפנות למומחה לרפואת חניכיים לפני הכניסה להריון להערכת מצב וטיפול אם יש צורך.
  • לשמור על צחצוח קפדני כולל ניקוי בין השיניים עם אביזרי היגיינה מיוחדים למרות הקושי שעלול להתעורר מבחילות או הקאות בוקר.
  • לבצע ניקוי מקצועי של שיננית כל 3 חודשים במהלך ההריון כדי לשמור על בריאות חניכיים מיטבית ככל האפשר.
  • ניתן לבצע טיפולי חניכיים בסיסיים ושמרנים גם בזמן הריון ללא חשש.
  • חשוב לשמור על בריאות הפה גם לאחר הלידה כי מחלת החניכיים היא מחלה כרונית לכל החיים.
Leave Comments

המלצות מטופלים
  • ד"ר ענת היא הרופאה הראשונה שעוררה אצלי תקווה ותחושה חיובית בנוגע לנטייה שלי לדלקות.
    בטיפולה ובעצתה התאוששו החניכיים שלי כמעט לחלוטין. היא מעניקה שירות אדיב ומקצועי ודאגה מעל ומעבר למצופה גם בביקור במרפאה וגם בין הביקורים- באמת שכבר אין רופאים כאלה היום ואני ממליצה עליה לכל אחד עם בעיות קטנות כגדולות.
    שרון כהן Avatar
    שרון כהן
    12/24/2018
  • ד״ר ענת תדיר מקצועית, יסודית ויחד עם זאת נעימה והאדיבה. מקפידה להתעדכן גם לאחר הטיפול שהכל בסדר ואין בעיות.
    הגעתי לטיפול עם המון חששות, קבלתי הסבר מפורט וברור וטיפול יוצא מגדר הרגיל במקצועיות וביחס.
    ממליצה מכל הלב.
    ricky aobas Avatar
    ricky aobas
    8/29/2019
  • בתור מישהי שסובלת מחרדת רופא שיניים עברתי אצל ד"ר תדיר חוויה מתקנת ומאוד חיובית בטיפול שתל שמאוד חששתי ממנו. לאורך כל הטיפול היא השרתה עליי אווירת בטחון ונועם והסבירה בסבלנות רבה מה היא עושה כך שהטיפול עבר לי בקלות ובמהירות מפתיעה. גם ההחלמה היתה קלה ביותר ואפילו לא נזקקתי למשככי כאבים. אני ממליצה כמובן מכל הלב!
    Keren Sardes Avatar
    Keren Sardes
    3/11/2020
  • היחס של דר' ענת תדיר סופר מקצועי ונעים. קיבלתי מענה לבעיית חניכיים שהייתה לי ובנוסף, ההסתכלות הכללית של דר' תדיר האירה בעיית שיניים נוספת שיש לעקוב אחרייה
    Rivka Elbaum Avatar
    Rivka Elbaum
    8/09/2021
  • הופניתי לד'ר תדיר לפני תהליך של יישור שיניים. ענת הינה רופאה מקצועית ביותר, קיבלתי ממנה טיפול מסור. הבדיקה שלה היתה בדיקה מאד יסודית איטית, אחראית המלווה בהסברים ושקיפות. ד''ר תדיר ליוותה אותי בכל תהליך יישור השיניים התעקשה על מעקב ללא עלות נוספת ואף יצרה עימי קשר לאחר תום התהליך כדי לבדוק לשלומי ולהציע לי ביקורת נוספת.
    ד''ר ענת תדיר מאד זמינה, קביעת התור נעשתה דרכה, הקשר הינו אישי לחלוטין, מהיר, ניתן להתרשם כי ד''ר תדיר מאד זמינה לעזור עם רמת נכונות, מקצועיות ואכפתיות גבוהה מאד.
    Sheri K Avatar
    Sheri K
    1/05/2022

התקשר למרפאה דילוג לתוכן