טיפול במחלת חניכיים מתקדמת

טיפול במחלת חניכיים מתקדמת

מחלת חניכיים מתקדמת היא מצב בריאותי נפוץ המתבטא באיבוד שיניים עקב העדר טיפול.

היום, קיימות אפשרויות טיפול רבות וזמינות למחלת חניכיים מתקדמת.

איבוד שיניים אינו חייב להיות השלב הבא שלך.

מהי דלקת חניכיים

מחלת חניכיים היא מחלה כרונית ופרוגרסיבית. השלב הראשון מתחיל כשפלאק חיידקי אינו מוסר לחלוטין מהשיניים. החניכיים הופכות להיות אדומות, נפוחות ומדממות, עם סימני דלקת.

מצב זה ניתן בקלות לטיפול עם צחצוח יומי, פעמיים ביום לפחות, שימוש בחוט דנטאלי, כמו גם ניקוי מקצועי במרפאת רופא השיניים בתדירות המומלצת לכל אחד באופן אישי ע"י רופא השיניים.

כשהמחלה אינה מטופלת כראוי, לעומת זאת, דלקת חניכיים עלולה להתקדם למצב חמור יותר הנקרא מחלת חניכיים. רעלנים מצטברים של פלאק חיידקים לא משפיעים רק על רקמת החניכיים, אלא גם על העצם התומכת את השיניים והרצועות סביב השיניים.

ככל שהזיהום סביב השיניים מתקדם יותר לכיוון העצם והרקמות התומכות, השיניים עשויות בסופו של דבר להיות רפויות ונדרש טיפול כירורגי בנסיון להשאירן בפה או עקירתן. אך אפילו במקרים מתקדמים של מחלת חניכיים ניתן לא להגיע  לנקודת אל חזור זו.

טיפול לא ניתוחי במחלת חניכיים

הצעד הראשון בטיפול חניכיים הוא טיפול שמרני שאינו ניתוחי הנקרא הקצעת שורשים (SRP). רופא השיניים או השיננית מספקים טיפול זה באמצעות גירוד והסרת פלאק ואבנית המונחים על השיניים ומשטחי השורש, ואז החלקה והסרת כל החספוס על השורשים על מנת למנוע מהחיידקים להצטבר שוב.

הטיפול עשוי להיות כרוך ביותר מאשר ביקור אחד, מבוצע בהרדמה מקומית ניתנת על מנת למנוע כל חוסר נוחות. לאחר תהליך זה, החניכיים מתכווצות ונצמדות מעט למשטחים הבריאים הנקיים של השיניים. חשיבות הניקוי של המטופל היא עליונה בשלב זה והטיפול מדגים תוצאות טובות בהרבה כאשר משטחי השיניים לרבות בין השיניים נקיים מרובד חיידקים על בסיס יומיומי.

בתוך מספר שבועות, רופא השיניים יעריך את הריפוי ויחליט אם קיים צורך בטיפול נוסף. אם תזדקק לטיפול נוסף, קיימים ניתוחי חניכיים שונים המסייעים בעצירת התקדמות מחלת החניכיים.

טיפול חניכיים חירוגי

לאחר הקצעת שורשים, אם רקמת החניכיים אינה מתחברת סביב השן והשורש אינו בריא, אתה עשוי להיות מועמד לניתוח חניכיים.

באמצעות הפשלה של רקמת החניכיים, ניתן להסיר חיידקים זיהומיים וחלקים מאזורים של עצם פגומה, המאפשרים לרקמת החניכיים להתחבר לעצם בריאה.

השתלת חניכיים

שורשים חשופים עקב בעיות חניכיים ניתנים לטיפול באמצעות כיסוי שתלי חניכיים, בהליך שבו רקמת החניכיים נלקחת מהחיך או ממקור אחר חיצוני המשמש לכיסוי שורשי שן אחת או יותר.

כיסוי שורשים חשופים מסייע להפחתת הרגישות ומגן על השורשים מפני ריקבון, תוך עצירת פגיעה ואובדן חניכיים נוסף.

השתלת עצם

הליך כירורגי המעודד את צמיחת העצם באזור שבו העצם נספגה על ידי מחלת חניכיים. במהלך סוג טיפול זה, רופא החניכיים יסלק חיידקים ולאחר מכן יכניס עצם טבעית או סינתטית באזור איבוד מסת העצם, בשילוב עם חלבונים מגרי רקמות על מנת לסייע לגוף להצמיח ביעילות מחדש עצם ורקמות.

תחזוקת חניכיים

כל אדם העובר טיפול במחלת חניכיים מתקדמת, יודע שטיפול ביתי מוקפד הוא המפתח להגנה מפני פעילות מחודשת של מחלת החניכיים שוב. טיפול אוראלי אישי הכולל צחצוח שיניים יעיל לפחות פעמיים ביום וניקוי יעיל בין כל השיניים הוא חלק משמעותי מכל תוכנית טיפול חניכיים, ורופא החניכיים או השיננית ישקיעו זמן רב עם המטופל על מנת לוודא שהוא מבין ומיישם צחצוח נכון ושיטות שימוש נכונות לניקוי יעיל בין השיניים בבית.

בנוסף יש להימנע מעישון, המעכב את תהליך הריפוי. רופא השיניים ימליץ גם על הקפדה מיוחדת על בריאות החניכיים באמצעות בדיקות תכופות יותר ומפגשי ניקוי.

כאשר מתמודדים עם מחלת חניכיים, טיפול מניעה שווה קילו של תרופה.

Leave Comments

המלצות מטופלים
  • ענת תדיר היא רופאה מקצועית ויסודית ביותר. מלבד המקצועיות הרבה, תמיד אכפתית, דואגת ונותנת הרגשה של ביטחון וידיעה שנמצאים בידיים טובות.
    Liat Efrati Avatar
    Liat Efrati
    8/01/2018
  • שנים רבות דחיתי השתלת שניים עכב בעיות של התפרצויות חוזרות ןנישנות של כאבי שיניים כרוניים.
    הגעתי לענת לפי המלצות של חברים רבים. בפגישתנו הראשונה ענת ישבה איתי והסבירה על כל התהליך שאני הולכת לעבור עם הרבה סבלנות ורגישות.
    למרות מצבי המיוחד וחששותי הרבים עברתי השתלה מוצלחת ללא בעיות.
    ענת אני מודה לך על הטיפול היוצא מן הכלל,על המקצועיות, היחס האישי החם, בהם זכיתי לאורך כל הטיפול עד ההחלמה המלאה.
    תמר אופיר
    תמר אופיר Avatar
    תמר אופיר
    8/29/2019
  • פניתי אל ענת לאחר שהתייעצתי עם 3 מומחי חניכיים בעקבות בעיה שנוצרה לאחר יישור שיניים, והיא היחידה שעזרה לי לעצור את ההדרדרות ולשפר את מצב החניכיים גם בלי ניתוח. היא מקצועית וישרה ואני ממליצה עליה בחום רב!
    ליה ליטוין Avatar
    ליה ליטוין
    1/02/2022
  • ד"ר ענת תדיר טיפלה בי במסירות, במקצועיות ובאדיבות לפני כחצי שנה כשעשתה לי עקירות מסובכות ושני שתלים, ממליצה בחום למי שמחפש טיפול מקצועי ולמי שמפחד מרופא שיניים - כמוני...המלצתי לבני משפחתי ולחברים. בהצלחה!
    גינת ג'מיל Avatar
    גינת ג'מיל
    8/28/2019
  • היחס של דר' ענת תדיר סופר מקצועי ונעים. קיבלתי מענה לבעיית חניכיים שהייתה לי ובנוסף, ההסתכלות הכללית של דר' תדיר האירה בעיית שיניים נוספת שיש לעקוב אחרייה
    Rivka Elbaum Avatar
    Rivka Elbaum
    8/09/2021

התקשר למרפאה דילוג לתוכן