טראומה ונזק עצבי לשיניים

טראומה ונזק עצבי לשיניים

רקמת שורשי השיניים היא רקמה החיה בתעלת השורש של השיניים ומכילה כלי דם, עצבים ורקמות חיבור. הטיפול בפציעות משתנה ומושפע מסוג השן, אם מדובר בשיני תינוק, שיניים קבועות או שיניים בשלב גדילה והתפתחות השיניים. טיפול ברקמה פצועה של השיניים נקרא טיפול שורש.

מהו טיפול שורש?

טיפול זה כרוך בטיפול בשורש הפנימי של השן. כדי להבין את הטיפול, יש להבין באנטומיית השן, העשויה מדנטין עם כתר המכוסה אמייל, אחד החומרים הקשים ביותר המיוצרים בטבע. בתוך השן נמצאת רקמה רכה הנקראת מוך מכילה כלי דם, עצבים ורקמות חיבור, אשר יוצרת את הדנטין והאמייל מסביב במהלך גדילה והתפתחות.

המוך נמצא בין כתר השן אל קצה השורשים שבהם היא מתחברת לרקמות הסובבות את השורש. למרות שהמוך היא רקמה חשובה למהלך צמיחת ופיתוח השן, כשהיא מבשילה, השן יכולה לשרוד ללא רקמה זו.

מי מבצע טיפול שורש בפציעות שיניים של ילדים או מבוגרים?

כל רופא שיניים יכול לבצע טיפול שורש ויכול לבצע הליכים אלו בשילוב עם טיפולי שיניים אחרים. חלק מרופאי השיניים הם מומחים רק בתחום טיפולי השורש והם נקראים אנדודונטים ואליהם מומלץלהגיע בכל פעם שיש צורך בטיפול שושר מסיבה כלשהי.

הם מבצעים גם טיפולי שורש שגרתיים וכן גם טיפולים מורכבים ביותר בהליכי שורש, כולל ניתוחי שורש. הם מיומנים אף במציאת הגורם לכאב אוראלי בפנים אותו קשה לאבחן.

איך משפיעה הפציעה על הטיפול?

הטיפול תלוי בסוג, במיקום ובחומרת כל פציעה. כל פגיעת שיניים המערבת פגיעה במוך השיניים מומלץ שתיבדק ע"י מומחה לילדים או מומחה בטיפולי שורש.

לעיתים ניתן לאבחן פציעה נוספת בשיניים סמוכות באמצעות בדיקה מעמיקה של השיניים הכוללת צילומי רנטגן של השיניים ומבני העצם שמסביב.

שיניים סדוקות או שבורות

רוב השיניים הסדוקות או כתרי השן השבורים אם מדובר בשבר או סדק באזור כותרת השן ניתנים לתיקון באמצעות הצבת מילוי שן בגוון או שיקום. אם חלק ניכר מכתר השן נשבר, כתר מלאכותי עשוי להיות נחוץ לשחזור השן. אם שורש השן נחשף לאחר שבירת הכתר, טיפול שורש עשוי להיות נחוץ.

פגיעות אלו דורשות תשומת לב מיוחדת. אם הנשימה דרך הפה או שתיית נוזלים קרים מכאיבה, יש לנשוך תחבושת נקייה לחה או מטלית על מנת לסייע בהקלת התסמינים עד שמגיעים למרפאת רופא השיניים.

לעולם אין לקחת תרופות לבליעה או משחות מקומיות, או למקם טבלית אספירין ישירות על האזור שנפגע או מושפע, בניסיון למנוע תסמיני כאב, היות וטיפולים אלו עלולים לגרום נזק נוסף למוך השן.

פציעות שיניים אחוריות כוללות שבר, שיניים סדוקות או פיצול שיניים. ברוב הסדקים מוארכים לתוך השורש לא ניתן לשקם את השן ויש לעקור אותה ולשקול חלופות טיפוליות במקומה.

Leave Comments

המלצות מטופלים
  • אני ממליצה בחום על דר' תדיר!
    היא נעימה, רגישה ומקצועית.
    בתחום כל כך עדין ורגיש, יש לה זוג ידי זהב ולב תואם. היא משרה ביטחון ורוגע ומסבירה כל צעד וצעד במהלך הטיפול.
    בנוסף, גם לאחר טיפולים, מבצעת מעקב צמוד ואכפתי.
    אני מודה לה מכל הלב, על ליווי שאין שני לא, על החיוך הרחב שלה ובסוף- גם שלי.
    רות
    ruth matar Avatar
    ruth matar
    11/05/2018
  • Dr. Anat Tadir is the first and only doctor who made me make a change with myself regarding the treatment of my teeth and gums. Gums I suffered from. She is charming and caring even after the end of her treatment. Highly recommend to come to her and make a real change.
    ויקי בר Avatar
    ויקי בר
    12/03/2020
  • הגעתי לדר' ענת במהלך חיפוש בגוגל אחרי מומחית חניכיים. אחרי שני ביקורים כבר זיהיתי שענת היא רופאה מקצועית, המנגישה בצורה בהירה ופשוטה את מהלך הטיפול ואת הצעדים להמשך. ידעה לזהות במהירות את מקור הבעיה ולהציע פתרונות אפשריים. רופאה נעימה, תמיד זמינה ומומלצת בחום!
    Tal Bouhnik Avatar
    Tal Bouhnik
    6/30/2021
  • רופאה מעולה ומקצועית המגלה מחוייבות עמוקה למטופליה. כשהייתי בידיה נתנה לי תחושה שאני בידיים הטובות ביותר, שאני חשובה לה ביותר, ושאקבל את כל תשומת הלב שמטופל יכול לחלום עליה. וזה לא מובן מאליו. ממליצה מכל הלב!
    כרמית בלומנזון Avatar
    כרמית בלומנזון
    5/19/2021
  • It is a pleasure to be assisted by gum doctor Dr. Anat Tadir. Always with a smile and a bright face. My gum surgery was very complex and I did not feel any pain the next day.
    From my personal experience very professional. In any issue of gums or implants, I will return to Anat for treatment without hesitation.
    Thank you Anat
    Sandy Geva Avatar
    Sandy Geva
    12/02/2020

התקשר למרפאה דילוג לתוכן