יסודות הבעיות בחניכיים

יסודות הבעיות בחניכיים

כשאנשים חושבים על בריאות השיניים, הם מציבים את הדגש על מניעת עששת בשיניים. אך חשוב גם לתת את הדגש על טיפול טוב בחניכיים, המשמעותיות לא רק לבריאות השיניים, אלא אף לרווחה הכללית של הנפש והגוף.

במקרים רבים, חניכיים נפוחות ומדממות הן סימן למחלת חניכיים. יחד עם זאת, קיימים מספר גורמים אחרים שיכולים לגרום לבעיות חניכיים. תהא הסיבה אשר תהא לכאבי חניכיים, קיימים צעדים בהם ניתן לנקוט על מנת להפחית את הנזק וחוסר הנוחות.

שיטת צחצוח חניכיים

בחיפוש אחר השיטה לשמירת שיניים נקיות, אתה עשוי להתפתות לצחצח שיניים באופן נמרץ ככל שתוכל. אך החניכיים מורכבות מרקמה עדינה, כך שצחצוח שגוי ולא מספק עלול להזיק להן.

בין אם הבחירה היא מברשת ידיים ידנית או חשמלית, מומלץ לבחור מברשת בעלת זיפי ניילון רכים קהים בקצוות. למרות שניתן למצוא מברשות בעלות זיפים קשים באופן בינוני, הן עלולות לגרום לנזק לאמייל השיניים או לגרום לחניכיים להיות אדומות ונפוחות או פצועות.

כשאת/ה מצחצחים שיניים, הקפידו להשתמש בתנועות עדינות ומעגליות ולעסות ולנקות את השיניים והחניכיים. חשוב שהמברשת תגיע גם לקו החניכיים ולא תפספס אזור זה.  בעוד שאנשים רבים משתמשים בתנועת הלוך ושוב, תנועה זו עשויה לגרות את החניכיים ולגרום להן לנזק, מה שמחמיר את הכאב ומגביר את הסבירות לדימום או נסיגת חניכיים.

מחלות חניכיים

בעוד שרוב האנשים הסובלים ממחלת חניכיים חווים צורה פחות חמורה, שנקראת דלקת חניכיים, חלק מהאנשים סובלים מסוג חמור הרבה יותר של מחלת חניכיים המתבטא בנסיגת עצם סביב השיניים. כשאנשים אינם מקפידים על היגיינת שיניים נאותה, חיידקי הפה יוצרים רובד חיידקים על השיניים המתחיל את כל הבעיה.

חיידקים אלו עלולים לגרום לדלקת בחניכיים, שתוצאתה חניכיים אדומות, נפוחות ו/או מדממות. אנשים רבים הסובלים מדלקת חניכיים אינם חווים כאבים. אם מאבחנים את הדלקת מוקדם, ניתן לרפא אותה עם היגיינת פה נכונה והמצב יכול להיות עדיין הפיך. אך ללא טיפול, דלקת חניכיים עלולה להחמיר ובסופו של דבר להוביל לפגיעה ברקמות התומכות סביב השן ועד כדי אובדן שיניים.

כשדלקת חניכיים מתקדמת, היא מתפתחת ומתקדמת אל תוך החניכיים, במצב שבו החניכיים והעצמות המחזיקות את השיניים במקומן, נחלשות באופן משמעותי. החיידקים על השיניים משחררים חומרים רעילים הפוגעים בחניכיים וגורמים לזיהומים.

הזיהום והדלקת הם תוצאה של תקיפת הגוף את החיידק, תוך פגיעה בחניכיים ובעצם הלסת עוד יותר. יתכן מצב של נפיחות משמעתית, כאבי חניכיים ודימום. ללא טיפול, החניכיים הפגועות עלולות להוביל לאובדן השן ולבעיות גופניות אחרות רחוקות מסביבת הפה כגון המוח או הלב.

פצעים וכיבים בחניכיים

הגורמים לכאבים ולפצעים מוגלתיים בחניכיים, או לכיבי פה, עלולים להתפתח בכל מקום בפה, כולל על החניכיים, ולעיתים קרובות מתפתח חומר לבנבן עם קצוות אדומים. יתכן שיופיע פצע אחד בכל פעם, מה שגורם לכאב חניכיים באזור אחד בלבד, או שמופיעים פצעים מרובים בו זמנית ברחבי הפה.

בעוד שחוקרים אינם יודעים מה גורם לפצעים אלו, והגורמים עשויים להיות שילוב של חיידקים או מצב ויראלי, אנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות מסוימות עשויים לסבול יותר אף מבעיות חניכיים הנגרמות כתוצאה מפצעים אלו. פצעי כיב חוזרים לעיתים קרובות לאורך הזמן ואינם מדבקים.

שיטות שימוש בחוט דנטאלי לחניכיים. אנשים רבים מכירים בחשיבות השימוש בחוט דנטאלי מדי יום כדי לסייע בהסרת פלאק מאזורים שאליהם מברשת השיניים אינה מסוגלת להגיע. על מנת לוודא שההרגל הבריא אינו גורם לנפיחות או דימום בחניכיים, יש להשתמש בעדינות בחוט דנטאלי, במקום לכפות עליו חדירה בין השיניים, ולהחליק אותו בזהירות מעלה ומטה, לאורך העיקול של כל שן.

Leave Comments

המלצות מטופלים
  • רופאה מעולה ומקצועית המגלה מחוייבות עמוקה למטופליה. כשהייתי בידיה נתנה לי תחושה שאני בידיים הטובות ביותר, שאני חשובה לה ביותר, ושאקבל את כל תשומת הלב שמטופל יכול לחלום עליה. וזה לא מובן מאליו. ממליצה מכל הלב!
    כרמית בלומנזון Avatar
    כרמית בלומנזון
    5/19/2021
  • ענת היא רופאה נדירה. היא סופר מקצועית, סופר אנושת וסופר מוכשרת. עשיתי אצלה גם ניקוי עמוק וגם ניתוח חניכיים שמשניהם חששתי נורא ובזכות ענת עברתי אותם בקלות. גם אהבתי שאין אצלה לחכות בתור כי יש עיכובים, תור הוא תור, הזמן שלי חשוב לי והיא לוקחת את זה ברצינות. היא תמיד בודקת כמה ימים אחרי מה המצב. זמינה בוואטס אפ לשאלות. ניכר שהיא מלאת תשוקה למקצוע ותכלס אני לא יכולה לדמיין אותה במקצוע אחר כי היא באמת מצוינת. ממליצה בחום
    Hila Levi Avatar
    Hila Levi
    10/19/2018
  • אני מטופל אצל ענת כבר קרוב לשנתיים. ענת היא רופאה יוצאת מן הכלל, קשובה וסבלנית. ממליץ מאוד לבחור בענת כרופאת החניכיים שלך, גם בזכות הטיפול הלא מתפשר, וגם בזכות האווירה המרגיעה שהיא משרה על המטופלים.
    כפיר מאיר Avatar
    כפיר מאיר
    12/30/2021
  • הופניתי לד'ר תדיר לפני תהליך של יישור שיניים. ענת הינה רופאה מקצועית ביותר, קיבלתי ממנה טיפול מסור. הבדיקה שלה היתה בדיקה מאד יסודית איטית, אחראית המלווה בהסברים ושקיפות. ד''ר תדיר ליוותה אותי בכל תהליך יישור השיניים התעקשה על מעקב ללא עלות נוספת ואף יצרה עימי קשר לאחר תום התהליך כדי לבדוק לשלומי ולהציע לי ביקורת נוספת.
    ד''ר ענת תדיר מאד זמינה, קביעת התור נעשתה דרכה, הקשר הינו אישי לחלוטין, מהיר, ניתן להתרשם כי ד''ר תדיר מאד זמינה לעזור עם רמת נכונות, מקצועיות ואכפתיות גבוהה מאד.
    Sheri K Avatar
    Sheri K
    1/05/2022
  • הגעתי לדר' ענת במהלך חיפוש בגוגל אחרי מומחית חניכיים. אחרי שני ביקורים כבר זיהיתי שענת היא רופאה מקצועית, המנגישה בצורה בהירה ופשוטה את מהלך הטיפול ואת הצעדים להמשך. ידעה לזהות במהירות את מקור הבעיה ולהציע פתרונות אפשריים. רופאה נעימה, תמיד זמינה ומומלצת בחום!
    Tal Bouhnik Avatar
    Tal Bouhnik
    6/30/2021

התקשר למרפאה דילוג לתוכן