הקשר ההדוק בין מחלות חניכיים לבריאות הגוף

הקשר ההדוק בין מחלות חניכיים לבריאות הגוף

במשך שנים רופאי שיניים העלו חשדות בנוגע לקשר בין בריאות חלל הפה ובריאות הלב בעוד שהנתונים מראים שהקשר עוד הרבה יותר חזק ממה שדמיינו.

מחקר אמריקני משנת 2012 הראה לא רק שמחצית מהאוכלוסייה האמריקאית מעל גיל 30 סובלת ממחלת חניכיים אלא גם שלאלו שיש להם מחלת חניכיים במצב כרוני מתמשך יש סיכוי למחלה כרונית אחרת כמו למשל מחלת לב או סכרת.

אפילו כרופאים – הקשר בין בריאות חלל הפה, היגיינת הפה והבריאות הגופנית הכללית, יש לנו שאלות איך הרגלים אוראלים כמו צחצוח שיניים יכול להשפיע על בריאותו הכללית של הגוף שלנו.

מהי דלקת ומחלת חניכיים?

כל יום אנו מבצעים פעולות בסיסיות לשמירת בריאותו של הפה שלנו נקי מחיידקים. צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי מונעים דלקות וזיהומים בחניכיים. אם התפתח זיהום בחניכיים שסביב השיניים, מערכת החיסון שלנו תתקוף את הזיהום, ותגרום בעקבות כך לדלקת בחניכיים. תהליך זה ימשך כל עוד לא נעשה פעולה שתשלוט בזיהום שהתפתח. הזיהום עצמו יכול לגרום לגוף להיות רגיש יותר ואולי לפתח זיהומים או מחלות בדרכים נוספות אחרות.

ניתן להסתכל על דלקת ו/או מחלת חניכיים בצורה כזו: כל 24 שעות אנחנו מייצרים שכבת רובד חיידקים על השיניים ובקו החניכיים. אם לא נצחצח ונעשה חוט דנטלי או נשתמש באביזרי ניקוי אחרים בין השיניים, רובד החיידקים הזה יגרום לדלקת תחת החניכיים. דלקת עלולה לגרום למחלת חניכיים שזו גורמת להרס העצם התומכת בשיניים אם אינה מטופלת.

מחלת חניכיים אמורה להיבדק ע"י רופא השיניים שלך ואם ישנם כיסים בחניכיים זה עלול להעיד על נוכחות מחלת חניכיים. אם אין נסיגת עצם סביב השיניים עדיין, מצב זה יחשב דלקת חניכיים והוא מצב הפיך.

דבר חשוב מאד לדעת הוא שמחלת חניכיים בד"כ אינה מלווה בכאב! אבל כן יכולה להיות מלווה בדימום מן החניכיים – בצחצוח או ספונטני, ריח פה לא נעים, טעם לא טוב בפה. ולאחר שהתחילה כבר נסיגת עצם, אז כבר יש חשש לאובדן שיניים.

דלקת חניכיים לזמן רב לא רק עלולה להרוס את העצם הצומכת בשיניים, אלא גם לגרום באופן ישיר או עקיף, לבעיות אחרות בגוף האדם. ישנן ראיות שמחלת חניכיים יכולה להשפיע על דלקת פרקים, הריון, אלצהיימר, בעיות תפקוד מיניות, בעיות לב ועוד.

כיצד מחלת חניכיים קשורה לבעיות לב, סכרת, וירידה בבריאות העצמות?

קיים קשר חזק בין בריאות הפה ומחלות לב. חלקית, כי לשתי מחלות אלו גורמי סיכון דומים כמו אכילה לא בריאה, משקל עודף ועישון. אך ישנן גם השערות שמחלת חניכיים מעלה את הסיכון ללקות במחלות לב כי היא גורמת למצב דלקתי בכלי הדם. בנוסף להשפעתה על זרימת הדם בכלי הדם בכל הגוף, מצב זה יכול גם לגרום לקרישי דם להתנתק מכלי דם ולהגיע למוח ובכך לגרום לארוע מוחי (שבץ) או התקף לב. בנוסף, החיידקים מהפה נכנסים למחזר הדם בעקבות דלקת החניכיים, ועלולים לגרום להרס השכבה הפנימית של כלי הדם מה שיכול להביא למצב של עלייה בלחץ הדם.

לאנשים שסובלים מאובדן שיניים, אם חסרות כבר שיניים בפה, עקב מחלת חניכיים, יש סיכוי גדול יותר למחלות לב.

ישנן גם ראיות חזקות שמחלת חניכיים קשורה למחלת הסכרת בקשר דו צדדי חזק. לאנשים שסובלים מסכרת, סוג 1 או 2, יש פי 3 יותר סיכוי לפתח מחלת חניכיים. הסכרת מובילה לבעיות בכלי דם, כמו גם עלייה בתוצרי דלקת כמו אינטרלאוקינים שהם תוצרי דלקת שמאד עולים בגוף במחלת חניכיים.

רמות גבוהות של שומנים בדם, מצב נפוץ בסכרת סוג 2, גם פוגעות בבריאות החניכיים.

רמות גבוהות של סוכר בדם גורם לגופנו להיות רגיש יותר למצב של סכרת כי זה מהווה סביבה נוחה להתפתחות זיהומים. כמובן שרמות סוכר גבוהות בדם קשורות למחלות חניכיים מתקדמות ללא סכרת. מחקרים מראים קשר בין השמנת יתר ומחלת חניכיים. למחלת חניכיים נטייה להתקדמות מהירה יותר, עם כיסים עמוקים יותר, ככל שמשקל הגוף גבוה יותר.

גם בריאות העצמות קשורה לבריאות חלל הפה. מחלת חניכיים ומחלת אוסטאופורוזיס גורמות שתיהן לאובדן עצם. במחלת חניכיים מאבדים עצם בלסתות. אם כבר יש לך מצב של ירידה בצפיפות עצם, זה יכול להגביר את מצב מחלת החניכיים.

מניעה וטיפול במחלת החניכיים

אז מה כל זה אומר? שאנו צריכים להשקיע זמן וכוחות בשמירה על כל חלקי גופנו.

לא פחות חשוב מלעשות פעילות גופנית ולאכול נכון, לבצע צחצוח שיניים וניקוי יעיל בין השיניים ולראות את רופא השיניים שלך על בסיס קבוע. הוא אמור לבדוק אם יש חשד לדלקת ו/או מחלת חניכיים ולהפנותך למומחה/ית בחניכיים.

גם לגנטיקה שלנו יש תפקיד במחלת החניכיים. אם יש הסטוריה משפחתית של מחלות חניכיים, חשוב לנקוט בצעדים מניעתיים כבר מגיל צעיר.

אם מצטבר רובד חיידקים בקצב מהיר יותר מהחבר שלך, חשוב להגיע לשיננית באופן תכוף יותר.

אם יש לך מחלת חניכיים, הסוד בשמירת המצב סטטי הוא בתחזוקה השוטפת שלך ושל השיננית.

בד"כ, במצב של מחלת חניכיים, יומלץ לך לבצע הקצעות שורשים (ניקוי עמוק בהרדמה מקומית), ולאחר מס' שבועות תיקרא שוב על מומחה/ית החניכיים לבצע בדיקת כיסים חוזרת כדי לבדוק האם יש שיפור במצב.

הנה מס' טיפים חשובים שיכולים לעזור:

  • צחצח/י לפחות פעמיים ביום. עדיף לאחר הארוחות ובמברשת שיניים חשמלית נטענת.
  • העבר/י חוט דנטלי לפני הצחצוח
  • כדי לקבל ניקוי יסודי יותר, ואם יש כבר כיסי חניכיים, השתמש/י באביזרים מיחודים לניקוי בין השיניים כגול מברשות קטנות בגדלים שונים.
  • גש/י לרופא השיניים שלך על בסיס קבוע ושאל/י אותם אם יש צורך בבדיקת פריודונט/ית (מומחה/ית במחלות חניכיים).
Leave Comments

המלצות מטופלים
  • ממליצה בחום לכל מי שצריך כל סוג של טיפול שיניים שהיא מתמחה בו, ללכת רק אליה. מקצועית וסופר יסודית, אדיבה ומהממת
    Orit Eschinasi Avatar
    Orit Eschinasi
    9/19/2019
  • אני מטופל אצל ענת כבר קרוב לשנתיים. ענת היא רופאה יוצאת מן הכלל, קשובה וסבלנית. ממליץ מאוד לבחור בענת כרופאת החניכיים שלך, גם בזכות הטיפול הלא מתפשר, וגם בזכות האווירה המרגיעה שהיא משרה על המטופלים.
    כפיר מאיר Avatar
    כפיר מאיר
    12/30/2021
  • ד"ר ענת תדיר טיפלה בי במסירות, במקצועיות ובאדיבות לפני כחצי שנה כשעשתה לי עקירות מסובכות ושני שתלים, ממליצה בחום למי שמחפש טיפול מקצועי ולמי שמפחד מרופא שיניים - כמוני...המלצתי לבני משפחתי ולחברים. בהצלחה!
    גינת ג'מיל Avatar
    גינת ג'מיל
    8/28/2019
  • ענת מקצועית, ברמה אחרת. אפשר לסמוך עליה בעיניים עצומות.
    ממליץ בחום
    Gadi Oren Avatar
    Gadi Oren
    7/18/2019
  • פניתי אל ענת לאחר שהתייעצתי עם 3 מומחי חניכיים בעקבות בעיה שנוצרה לאחר יישור שיניים, והיא היחידה שעזרה לי לעצור את ההדרדרות ולשפר את מצב החניכיים גם בלי ניתוח. היא מקצועית וישרה ואני ממליצה עליה בחום רב!
    ליה ליטוין Avatar
    ליה ליטוין
    1/02/2022

התקשר למרפאה דילוג לתוכן