שאלות ותשובות בנושא השתלת שיניים

שתל דנטלי

שאלות ותשובות בנושא השתלת שיניים

השתלות שיניים הוא אחד התחומים המתפתחים במהירות בתחום רפואת השיניים והחניכיים, ישנם שיטות טיפול חדישות ומתקדמות  המאפשרות ליותר אנשים לעבור את תהליך השתלת השיניים. אחוזי ההצלחה בטיפולי השתלת שיניים גבוהים מאוד  אך יש לזכור שלא כל  שיטה להשתלת שיניים מתאימה לכל מטופל,  מומלץ מאוד להתייעץ עם מומחה חניכיים לגבי השיטה המתאימה לפני תחילת התהליך וזאת על מנת למנוע בעיות, סיבוכים והוצאות מיותרות בהמשך. בעמוד זה ריכזנו עבורכם  מספר תשובות על שאלות שהופנו אלינו במשך השנים.

האם בכלל קיים תואר מומחה להשתלת שיניים ?

להפתעתנו הרבה – אין תואר כזה או התמחות כזאת בישראל ונכון לעכשיו גם ברוב מדינות העולם. בישראל השימוש בתואר " מומחה להשתלת שיניים " אינו חוקי, אסור בפרסום ומטעה את הציבור במתכוון.

מי רשאי לבצע השתלות שיניים?

תחום השתלים הדנטליים דורש רמת מקצועיות ומיומנות גבוהה ביותר. על פי החוק בישראל, כל רופא שיניים יכול לבצע את הטיפול הכירורגי של השתלת שתלים, גם אם הוא לא מומחה בתחום, ואפילו אם הוא מעולם לא עבר הכשרה מיוחדת. על אף הנאמר, ביצוע השתלת שיניים על ידי רופא מומחה עשויה למנוע מהמטופל נזקים קשים, ואף בלתי הפיכים.

בארץ קיימים 3 גופים הטוענים "לכתר" מומחה להשתלות שיניים :

1.איגוד מומחי פה ולסת

2.איגוד מומחי החניכיים  (הפריודונטים).

3.העמותה הישראלית להשתלות שיניים.

למה לי מומחה חניכיים?

מומחה למחלות חניכיים, (פריודונט) או מומחה פה ולסת, הינו רופא שיניים אשר למד במוסד מוכר להתמחות (אוניברסיטה או בית חולים)  4-5 שנים נוספות של התמחות .כחלק מנושאי הלימוד המקיפים נכללת בתכנית הלימודים גם השתלות.

מה התהליך לפני התקנת שתלים דנטליים?

יש לעבור בדיקה ואבחון ע"י רופא השיניים המשקם ואם יש חשד לדלקת או מחלת חניכיים או כל פתולוגיה אחרת בפה העניין צריך להפתר טרם החדרת שתלים. מומלץ לפני כל מקרה טרם החדרת שתלים להיבדק ע"י מומחה במחלות חניכיים בכדי לשלול מחלת חניכיים בפה. יש לברר גם אם המצב הבריאותי הכללי מאפשר ביצוע שתלים כמו למשל מצב של סכרת שאינה מאוזנת.

לא כל מקרה ולא כל אדם מתאים לשתלים.

וכמו תמיד, גם היגיינת פה לקויה יכולה להשפיע על בריאות השיניים – גם, ובעיקר, כאשר מדובר בשתלים דנטליים.

כמה זמן החלמה אחרי השתלת שיניים?

רוב אתרי השתלים מחלימים ללא ארועים חריגים, ללא תופעות לוואי קשות מדי ובזמן קצר יחסית.

השתלים מותקנים בלסת בניתוח קטן הנעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית. זמן ההחלמה לאחר השתלה הינו אישי ועשוי להמשך עד כשבועיים, לאחריהם תדרשו להגיע לביקורת במרפאה, בה הרופא יעריך את מצב וקצב התקדמות ההחלמה במקום הניתוח, ובמידת הצורך יסיר גם את התפרים.

איך מרגישים אחרי השתלת שיניים?

מיידית לאחר הניתוח וסיום פעולת ההרדמה סביר לחוות כאב קלים-בינוניים. עבור זה הרופא ירשום משככי כאב ואותם מומלץ לקחת סביב השעון, גם ללא קשר לכאב, ביום-יומיים הראשונים שלאחר הניתוח.

כבכל הליך ניתוחי בפה, גם בטיפול בשתלים יש סכנות כגון זיהום, שטפי-דם, נפיחות לעיתים, ותחושת נימול זמנית באזור הניתוח. הצלחת הטיפול בשתלים מותנית בבחירה נכונה של מקרה המתאים לטיפול ע"י שתלים, בביצוע נאות, בתכנון נבון של הכוחות המועמסים על השתלים ובתחזוקה טובה לאחר מכן.

מהם הסיבוכים הנפוצים לאחר השתלת שיניים?

כל השתלה כמו גם כל פעולה כירורגית בחלל הפה טומנת בחובה סיבוכים אפשריים כגון דימום ממושך, נפיחות מקומית, זיהום באתר הניתוח, שטף דם פנימי בחלל הפה או חיצוני הנראה ברקמות הפנים, הגבלה בפתיחת הפה למשך מספר ימים, כאב חריג באתר הניתוח. כמו כן, השתלה בלסת תחתונה טומנת בחובה את הסיכון לפגיעה חלקית או מלאה בעצב המנדיבולרי המעצבב באופן חלקי את הלסת התחתונה ואילו השתלת שיניים באזורים אחוריים בלסת עליונה מעלה את הסיכון לפגיעה בחללי הסינוסים בצידי האף או בחלל האף.

כמה זמן אחרי עקירה אפשר לעשות השתלה?

ישנן מספר גישות להשתלות. השמרנית ביניהן מדברת על המתנה של מספר חודשים (3-6 חודשים) לאחר העקירה ועד ביצוע השתל.

הגישות הפחות שמרניות מדברות על זמני המתנה קצרים בין העקירה להחדרת השתל ואף "השתלה מיידית" של עקירה והשתלה באותו זמן.

"השתלה מיידית" היא פרוצדורה שבה מיד לאחר עקירה מוחדר שתל דנטלי עשוי טיטניום אל המכתשית הנוצרת במקום, זאת על מנת להחליף את שורש השן ובתום מספר חודשי המתנה, להרכיב על השתל שחזור שן חדש. לא כל אתר דומה למשנהו ולא כל אדם דומה לחברו. עניין זה מושפע ממשתנים רבים ועל כולם חייב הרופא המטפל לתת דעתו לפני ביצוע.

עם השנים הצטבר ידע, נסיון וטכנולוגיות רבים המאפשרים קיצור זמן ההמתנה ואף הכנסת שתלים והעמסתם עם כתרים ביום עקירת השן/שיניים.

כמה זמן אחרי השתלה אפשר לשים כתר?

כאשר מדובר ב"העמסה מיידית" לרוב מדובר על חיבור כתר זמני ביום ההשתלה לשתל. זה נעשה בעיקר משיקולים אסתטים.

במקרים מסוימים, ניתן לבצע העמסה מיידית של שתל/ים במקרה של שן בודדת או בתותבת ללסת העליונה. בצורה זו חוסכים את ההמתנה ואת התהליך הכירורגי של חשיפת השתל לאחר שלושה עד שישה חודשים.

סוג אחד של העמסה מיידית נקרא All on 4 או All on 6. השתלות אלו מתאימות ללסתות מחוסרות שיניים לחלוטין ובהשתלות מסוג זה 4 או 6 מוחדרים לעצם הלסת ועליהם מוןברגת תותבת זמנית עד להתאחות השתלים בלסת.

לשיטת ה"שתלים ביום אחד" יש סיכונים משל עצמה ומתאים רק במצבים מסויימים מאד. חשוב גם לדעת שתוצאה אסתטית משתנה עם הזמן בעיקר בגבול המפגש בין  החניכיים לכתר ועל זה צריך לתת את הדעת בזמן הניתוח ואף לפניו. השתלה לא מבוקרת יכולה לגרום לנסיגת חניכיים ולדחיית השתל בלסת.

מהי שן תותבת זמנית (פליפר)?

שן 'פליפר' הינה שן תלויה על פלסטיק (עם או בלי ווים על שיניים סמוכות) המתלבש על השיניים המצויות בפה ומחליף שן חסרה באופן זמני. לעיתים, לאחר עקירת שן באזור קדמי אסתטי, יש צורך בהמתנה של מספר חודשים עד לביצוע שתל / כתר וזאת עקב נזק רב הנגרם לאתר ומצריך שלבי בניית עצם שלוקחים זמן המתנה של לפחות 6-8 חודשים. בזמן הזה מוחלפת השן בשן פלסטיק הניתנת להוצאה ע"י המטופל מחלל הפה. לתותב זה מראה אסתטי בד"כ אך לחלק מהאנשים מרגיש כגוף זר בפה המלווה בקושי בהתרגלות. קיימים מספר יתרונות וחסרונות לפליפר. פליפר כזה יכול להחליף שן אחת או יותר.

האם השתלת שיניים תקפה לכל החיים?

התשובה לכך לא ניתנת למענה ע"י תשובה חד משמעית. הספרות מראה מחקרים קצרי וארוכי תווך. נתקלתי בשתלים שתפקדו מעל 30 שנה בפה וגם בכאלו שנכשלו לאחר שנים בודדות. זה תלוי במשתנים רבים הן ברמת ואופי הטיפול של הרופא והן ברמת התחזוקה, ההיגיינה והמעקב של המטופל.

מה מותר לאכול אחרי ניתוח שתלים?

ב 24 שעות שלאחר הניתוח, ולאחר חלוף ההרדמה המקומית בפה, מומלץ לאכול תזונה רכה וקרה. כעבור 24 שעות ניתן לאכול כל דבר וצריך להמנע מאכילה באתר הניתוח.

כמה זמן אסור לעשן אחרי השתלת שיניים?

עישון בהקשר השתלת שיניים, כמו גם לאחר כל הליך כירורגי בחלל הפה,  מהווה גורם המגדיל מאד את כמות הכישלונות של הטיפול. וכשלון שתל אינו דבר כיף! לעישון קשר ישיר עם מחלות זיהומיות כמו מחלת חניכיים ומחלות סביב שתלים הגורמים לאובדן שיניים ושתלים בפה. תוצרי העישון מורידים את זרימת הדם לאתר הניתוח ובכך נמנע ריפוי ראשוני של קליטת השתל בעצם הלסת מה שיכול להגביר את סיכויי כשלון קליטת השתל. העישון גם יכול לפגוע בבלוטות הרוק להן תפקיד חשוב ביצור רוק השוטף את החיידקים ונלחם בתוצריהם. קיימת חשיבות רבה להיגמל לחלוטין מעישון לפחות חודש לפני וגם אחרי השתלת שיניים.

האם מותר לעשות השתלת שיניים בהריון?

התשובה המהירה הינה שמותר לבצע השתלות שיניים לאחר סיום טרימסטר ראשון.  וכמו בכל עניין בתחום גם פה לשיקול הרופא המבצע. הרבה תלוי באופי ומורכבות ההשתלה. השתלות מורכבות הדורשות גם השתלות עצם נרחבות עדיף לדחותן לאחר סיום ההריון. בזמן זה חשוב מאד לשמור על ביצוע היגיינה מעולה בחלל הפה.

מהם סימני דחיית שתל שיניים?

קיימים סימנים מוקדמים לכשלון המופיעים זמן קצר לאחר החדרת השתל וסימנים מאוחרים המופיעים אפילו שנים רבות לאחר מכן.

דחייה מוקדמת מופיעה שבועות ואפילו חודשים לאחר החדרת השתל לעיתים אפילו לפני חשיפתו והעמסתו של השתל. דחייה מוקדמת תיגרם לרוב עקב זיהום פעיל ראשוני באתר השתל, טכניקה כירורגית לא נכונה או מצב רפואי כללי של המטופל שמנע ריפוי תקין בעצם הלסת ותרגיש כחוסר נוחות למטופל, סימני דלקת וזיהום מקומיים של אודם, נפיחות ואולי אף הפרשה מאתר ההשתלה.

סימנים מאוחרים של כשלון יראו בד"כ כדימום או רגישות בחניכיים מלווה בחוסר נוחות לביצוע ניקוי מקומי באזור.

חשוב לזכור!! שמעקב מסודר וקבוע אצל הרופא/ה שביצע את ההשתלה הינו חשוב כי ברוב השתלים שידגימו כשלון או נזק סביבם לא יהיה לכך ביטוי קליני בחלל הפה ורוב המקרים לא יורגשו ע"י האדם אצלו זה קורה בפה. המעקב חשוב כדי לאבחן מצב זה בהתהוותו המוקדמת ולא בשלב מאוחר כאשר כל שנותר הוא להוציא את השתל. בשלבים המוקדמים ניתן לבצע מספר טיפולים כדי לנסות והשאיר את השתל עוד זמן רב בפה ומתפקד.

האם השתלת שיניים בלייזר טובה יותר וכואבת פחות?

בפרוש לא. השימוש בלייזר לצורך השתלות שיניים לא הוכח מדעית כבעל יתרון כלשהו.

במידה ואתם מתעניינים בפרוצדורה של השתלות דנטליות צרו קשר עם המרפאה ונשמח לתאם לכם פגישת יעוץ 052-5569156

צור קשר

השאירו פרטים וניצור קשר להתיעצות וקביעת תורים





    המלצות מטופלים
    • פניתי אל ענת לאחר שהתייעצתי עם 3 מומחי חניכיים בעקבות בעיה שנוצרה לאחר יישור שיניים, והיא היחידה שעזרה לי לעצור את ההדרדרות ולשפר את מצב החניכיים גם בלי ניתוח. היא מקצועית וישרה ואני ממליצה עליה בחום רב!
      ליה ליטוין Avatar
      ליה ליטוין
      1/02/2022
    • רופאה מעולה ומקצועית המגלה מחוייבות עמוקה למטופליה. כשהייתי בידיה נתנה לי תחושה שאני בידיים הטובות ביותר, שאני חשובה לה ביותר, ושאקבל את כל תשומת הלב שמטופל יכול לחלום עליה. וזה לא מובן מאליו. ממליצה מכל הלב!
      כרמית בלומנזון Avatar
      כרמית בלומנזון
      5/19/2021
    • positive review רופאה ממש נחמדה מקצועית ואנושית. הטיפול היה נעים ורגוע. ההחלמה הייתה מהירה ולא כאבה. בהחלט אגיע אליה בשנית אם אצטרך ( מקוה שלא 😀) וכמובן שממליץ בחום.
      Ben Beigel Avatar
      Ben Beigel
      10/21/2018
    • ענת תדיר היא רופאה מקצועית ויסודית ביותר. מלבד המקצועיות הרבה, תמיד אכפתית, דואגת ונותנת הרגשה של ביטחון וידיעה שנמצאים בידיים טובות.
      Liat Efrati Avatar
      Liat Efrati
      8/01/2018
    • ענת קודם כל מקסימה, המקצועיות שלה מדהימה, היא יסודית בעבודה ובצורה בה היא מדריכה, ביקור אצל פריודנט אינו תדיר (חוץ מאצל ענת תדיר) ולכן כל טיפ שניתן זה לשנים רבות כשבריאות הפה מקבלת משמעות חדשה ורצינית הרבה יותר, אמרתי לענת, זה החיים לפני ואחרי הביקור אצלך, הלוואי והייתי מגיע 10 שנים קודם.
      Dan Yona Avatar
      Dan Yona
      12/29/2021

    התקשר למרפאה דילוג לתוכן