ריח פה – סיבות ופתרונות

ריח פה – סיבות ופתרונות

ריח רע מהפה, בשום קונוטציה או הקשר לא יוכל לסמל דברים טובים.  גם אם לרוב, ריח פה מסווג כבעיה אסתטית או קוסמטית, ישנם לא מעט מקרים שריח הפה הרע שלנו מנסה להגיד לנו משהו.

כשם שחום מעיד על דלקת, ושלפוחית על כוויה, גם ריח פה רע מהווה סימפטום למספר מחלות אפשריות. אך למרבה המזל, אלה ניתנות לריפוי ופתרון באופן פשוט למדי.

אף אחד לא ירצה להסתובב בעולם בידיעה שמפיו נודף ריח רע, וגרוע מכך, להסתובב עם ריח רע מהפה בלי לדעת זאת כלל.


אז הנה כמה עובדות על ריח פה:

ריח רע הוא אינו סתם קללה אלא יש לו שם של ממש בעולם הרפואה – ושמו הליטוזיס- או בעברית באשת, ממש מאותו השורש של החיה ההיא: בואש, שכולנו יודעים כיצד היא קיבלה את שמה.
מיליוני אנשים בעולם סובלים ממנו, לרבות אלה הנמצאים בקרבת חולי ההליטוזיס ולעתים אלה ידעו זאת, לפני הסובל בעצמו.
הגורמים לו נעים ממחלות חניכיים ודלקות בפה, בעיות בקיבה או צום ממושך (כולנו מכירים ריח הפה של יום כיפור), בעיות כליות או כבד, תוצאה של לקיחת תרופות מסוימות.
המעשנים שבינינו יתגאו שריח העישון מחפה על ריח הפה, כשבעצם לטווח הארוך הוא דווקא מחמיר אותו. זאת עקב כך שהוא גורם ליובש בפה וביכולתו להחמיר בעיות חניכיים.


מניעת ריח רע מהפה

קודם כל יש לבדוק את מקור הבעיה – ללא קשר לריח, אלא למען גהות הפה הכללית שלנו עלינו לשמור על החניכיים. לצחצח באופן יסודי בעיקר במקום בו השיניים פוגשות בחניכיים, לנקות את הלשון בעזרת מנקה לשון או מברשת שיניים רגילה, לנקות בין השיניים באמצעות קיסם עץ או חוט דנטאלי ולגרגר מי פה על בסיס שמן, שכן אלה, מושכים את החיידקים החוצה. לבקר אצל השיננית ולערוך בדיקות שיניים תקופתיות  אצל רופא השיניים או רופא המומחה לטיפול בחניכיים.

יתכן כי הבעיה נובעת מתזונה לקויה, מסכרת, מנטילת כדורים מסוימים ועל כך יש להתייעץ עם הרופא. לרופאים יש דרך למדוד את רמת החיידקים בפה לא על ידי הרחה בלבד, וניתן לבצע בדיקות אלה, אצל כל רופא.

גם לרפואה האלטרנטיבית פתרונים לריח פה רע. שתייה של חליטות צמחים כמו מנטה, רוזמארין ומרווה מסייעת במניעה ובמידה קיים כבר ריח, אז בטשטוש.
לעיסת צמחים מסוימים כמו פטרוזיליה ונבטי אלפלפא עושה ניקיון יסודי וטיהור למעיים. באם מקור הבעיה מגיע משם, אז צמחים אלה יוכלו לעזור. תוספי מזון המכילים מינרלים וויטמינים נמצאים למכירה בשוק, כמו גם מסטיקים העשויים צמחי מרפא המבטיחים נשימה ריחנית. אך במקרה זה אנו מטפלים בסימפטום ולא במקור הבעיה.ועוד דבר קטן ולא פחות חשוב. אם יש בסביבתנו אדם קרוב הסובל מריח פה רע, מחובתנו להעיר לו על כך. כמובן שלא בפומבי ליד קהל גדול, אבל ביחידות ובנימוס בהחלט. לגשת אליו במטרה לעזור ולהוסיף שריח מהפה אינו גזרה משמיים, ניתן לטפל ולמנוע.

במידה ואתם סובלים מריח פה מומלץ לבצע בדיקה אצל רופא חניכיים.

המלצות מטופלים
  • To Dr. Anat Tadir,
    I came to you through a recommendation following severe gum disease.
    You gave me the best diagnosis, professional care and attentive ear!
    You made me feel comfortable with the treatment all the way through, you were always available for consultation, even during non-routine hours.
    I would definitely recommend you to anyone who needs gum care.
    Thank you so much for your dedicated, professional, warm and pleasant care over the past year!
    רום עמי רוני Avatar
    רום עמי רוני
    11/12/2020
  • הגעתי לדר' ענת במהלך חיפוש בגוגל אחרי מומחית חניכיים. אחרי שני ביקורים כבר זיהיתי שענת היא רופאה מקצועית, המנגישה בצורה בהירה ופשוטה את מהלך הטיפול ואת הצעדים להמשך. ידעה לזהות במהירות את מקור הבעיה ולהציע פתרונות אפשריים. רופאה נעימה, תמיד זמינה ומומלצת בחום!
    Tal Bouhnik Avatar
    Tal Bouhnik
    6/30/2021
  • היחס של דר' ענת תדיר סופר מקצועי ונעים. קיבלתי מענה לבעיית חניכיים שהייתה לי ובנוסף, ההסתכלות הכללית של דר' תדיר האירה בעיית שיניים נוספת שיש לעקוב אחרייה
    Rivka Elbaum Avatar
    Rivka Elbaum
    8/09/2021
  • ד"ר תדיר היא רופאה פלאית. טופלתי אצלה בהשתלות מורכבות, השתלת עצם לפניהן, עקירה כירורגית ואולי עוד. היא רופאה מקצועית, אנושית, אחראית ומיטיבה בכל מימד אפשרי ובלתי אפשרי. ד"ר תדיר דאגה שלא אסבול כאב, ונתנה טיפול והנחיות בהתאם וכך היה. כמו כן טופלתי בימי שישי ולאחר טיפולים מורכבים התקשרה ביום ראשון להתעניין בשלומי. כאשר נסעה לחו"ל לשנתיים הודיעה לי ודאגה הן שתהיה לי כתובת רופא מתאים למקרה הצורך והן שמרה עמי על קשר במייל, כך שלחתי אליה צילום הסטטוס לבקורת. הטיפולים הצליחו טפו טפו והיא מזכירה לי לבוא למעקב מידי תקופה. ד"ר תדיר גם הסבירה לי כל שלב בטיפול באופן שהתאים לי. האווירה במרפאה גם היא תרמה לתהליך, האוירה הנעימה בינה לבין הסייעת שלה, ועוד. בקיצור .... אני ממליצה על ד"ר תדיר בכל פה, פה שעבר אצלה טיפולים ומודה לה.
    Noa Vos Avatar
    Noa Vos
    11/04/2018
  • בתור פולניה אני לא מהמחמיאות ובטח לא מהכותבות במדיה... אין ספק, שאין ראויה מד"ר תדיר כדי שאחרוג ממנהגים. רופאה מקצוענית, יסודית, הרגשתי שאני בידיים טובות ובעיקר עם תחושת ביטחון שאם כבר, אז בחרתי נכון - תודה
    דפנה גרוסברג Avatar
    דפנה גרוסברג
    10/29/2018

התקשר למרפאה דילוג לתוכן