דלקות חניכיים

תסמינים וגורמים לדלקות חנייכים

בגיל צעיר מלמדים ומחנכים אותנו לצחצח היטב וביסודיות את השיניים. למרות המאמצים, האופן בו אנחנו מצחצחים שיניים אינו מושלם ופעמים רבות לוקה בחסר. במידה וההיגיינה האוראלית אינה נשמרת כראוי לאורך זמן, יכולות להיווצר דלקות ברקמת החניכיים בחלל הפה (Plaque Induced Gingivitis), אשר עלולות להתפתח למחלות חניכיים.

מהם התסמינים של דלקת חניכיים

שכיחות דלקות החניכיים היא גבוהה מאד, וכ- 90% מהאוכלוסייה יסבלו מהן בשלב מסוים בחייהם. ניתן לזהות חניכיים מודלקות באמצעות התסמינים הנפוצים: החניכיים אדומות, נפוחות, בעלות מראה מבריק; נטיה לדימום מהחניכיים במהלך צחצוח, שימוש בחוט דנטלי או בעת אכילה; פעמים רבות ישנה נסיגת חניכיים ו"התארכות" של השיניים; ולעיתים קרובות עולה ריח רע מן הפה, תופעה המכונה "באשת". בנוסף, בשלבים הראשונים של הדלקת בדרך כלל לא מורגשת תחושה של כאב, ולכן אנשים רבים אינם ממהרים לפנות לטיפול.

הגורמים לדלקות חניכיים

דלקות החניכיים מתפתחות כתוצאה מהצטברות של חיידקים המכונה "פלאק" בקו החניכיים ובמרווחים בין השיניים לחניכיים, אשר נקראים כיסי החניכיים. החיידקים מצטברים כתוצאה מצחצוח שיניים לא נכון, אשר הותיר שכבת חיידקים שלא נוקתה. הצטברות החיידקים יוצרת שכבה ראשונית אשר ממשיכה להתרבות ולגדול, ובהדרגתיות נוצר זיהום דלקתי בכיס החניכיים אשר מתפשט אל פנים העצם ועלול להחמיר ללא טיפול. המינראלים שברוק יחד עם שכבת החיידקים יוצרת את האבנית על השיניים, אשר ממשיכה להוות בית גידול נוח להתרבות החיידקים והחרפת הדלקת.

במידה ודלקת החניכיים מטופלת כראוי, תימנע הידרדרות ופגיעה עתידית במנגנון האחיזה של השן. אולם, הזנחה והתעלמות עלולות להוביל להתפתחות של דלקת חניכיים כרונית ואף למחלות חניכיים. טיפול על ידי רופא החניכיים (פריודונט), הקפדה על צחצוח וניקוי יעיל של השיניים כמו גם ביצוע בדיקות מעקב יביאו לשיפור וריפוי של החניכיים.

האם דלקת חניכיים מדבקת?

 מחלת חניכיים נגרמת כתוצאה מתגובה דלקתית לחיידקים מתחת לחניכיים, ולכן מחלת חניכיים עשויה להחשב כלא מדבקת. עם זאת, ניתן להפיץ את החיידקים הגורמים לתגובה הדלקתית דרך הרוק. פירוש הדבר שאם אחד מבני משפחתך חולה במחלת חניכיים, כדאי להימנע ממגע עם הרוק שלהם על ידי אי שיתוף כלי אכילה או ציוד לבריאות הפה.

אם אתה לאחד מבני המשפחה יש תסמינים של מחלת חניכיים כגון חניכיים מדממות,חניכיים נפוחות או ריח רע מהפה מומלץ לשלוח אותם לבדיקה אצל פרידונט. זה עשוי לעזור להגן על בריאות הפה של כל בני המשפחה.

Leave Comments

המלצות מטופלים
  • Dr. Anat Tadir is great. She guided me during two years while I was undergoing a dental procedure. She is very professional and kind. Takes the time to explain things and answer your questions professionally. I highly recommend her.
    Amos Rosenthal Avatar
    Amos Rosenthal
    11/03/2018
  • בעקבות המלצתו החמה של ד"ר מיכאל טולצ'ינסקי (שביצע את יישור השיניים שלי), הגעתי אל ד"ר ענת תדיר-מומחית חניכיים, וקיבלתי שירות וטיפול מקצועי ואדיב, מסור ויסודי.
    תודה לך, ד"ר ענת!
    ממליצה בחום.
    אפרת אלימלך Avatar
    אפרת אלימלך
    5/27/2021
  • אני מטופל אצל ענת כבר קרוב לשנתיים. ענת היא רופאה יוצאת מן הכלל, קשובה וסבלנית. ממליץ מאוד לבחור בענת כרופאת החניכיים שלך, גם בזכות הטיפול הלא מתפשר, וגם בזכות האווירה המרגיעה שהיא משרה על המטופלים.
    כפיר מאיר Avatar
    כפיר מאיר
    12/30/2021
  • הרגשתי שאני בידיים בטוחות מומחיות אצל ד"ר תדיר. גם אשת שיחה נעימה ואיכפתית, שזוכרת פרטים עלי שאני אפילו לא זוכרת שסיפרתי! מסבירה לעומק כל תוכנית וכל פעולה, מרגיעה ומתעניינת לכל אורך הטיפול וגם בהמשך, לאחר הטיפול. ממש שווה הנסיעה מעמק חפר למרכז תל אביב כדי להגיע אליה. ממליצה בחום.
    Cheryl Gal Avatar
    Cheryl Gal
    5/21/2021
  • The amazing Dr. Anat Tadir !!!
    When I was looking for a periodontist several years ago, and I was looking for recommendations, straight !!! I chose you. I congratulate you on this day that I chose you to take care of me. And since I've been with you ... thank you so much for being a person before you were an amazing doctor. Thank you for the professionalism, dedication, concern, rich experience and especially for the humanity within you. Thanks for caring. After each treatment, you ask, take an interest, accompany me with the concerns and dispel them as well. When I am asked about a periodontist, I highly recommend and say !!! Dr. Anat Tadir. Keep up the good work. Thanks to you the smile came back to me!
    איריס כהן Avatar
    איריס כהן
    1/20/2021

התקשר למרפאה דילוג לתוכן