טראומה ונזק עצבי לשיניים

טראומה ונזק עצבי לשיניים

רקמת שורשי השיניים היא רקמה החיה בתעלת השורש של השיניים ומכילה כלי דם, עצבים ורקמות חיבור. הטיפול בפציעות משתנה ומושפע מסוג השן, אם מדובר בשיני תינוק, שיניים קבועות או שיניים בשלב גדילה והתפתחות השיניים. טיפול ברקמה פצועה של השיניים נקרא טיפול שורש.

מהו טיפול שורש?

טיפול זה כרוך בטיפול בשורש הפנימי של השן. כדי להבין את הטיפול, יש להבין באנטומיית השן, העשויה מדנטין עם כתר המכוסה אמייל, אחד החומרים הקשים ביותר המיוצרים בטבע. בתוך השן נמצאת רקמה רכה הנקראת מוך מכילה כלי דם, עצבים ורקמות חיבור, אשר יוצרת את הדנטין והאמייל מסביב במהלך גדילה והתפתחות.

המוך נמצא בין כתר השן אל קצה השורשים שבהם היא מתחברת לרקמות הסובבות את השורש. למרות שהמוך היא רקמה חשובה למהלך צמיחת ופיתוח השן, כשהיא מבשילה, השן יכולה לשרוד ללא רקמה זו.

מי מבצע טיפול שורש בפציעות שיניים של ילדים או מבוגרים?

כל רופא שיניים יכול לבצע טיפול שורש ויכול לבצע הליכים אלו בשילוב עם טיפולי שיניים אחרים. חלק מרופאי השיניים הם מומחים רק בתחום טיפולי השורש והם נקראים אנדודונטים ואליהם מומלץלהגיע בכל פעם שיש צורך בטיפול שושר מסיבה כלשהי.

הם מבצעים גם טיפולי שורש שגרתיים וכן גם טיפולים מורכבים ביותר בהליכי שורש, כולל ניתוחי שורש. הם מיומנים אף במציאת הגורם לכאב אוראלי בפנים אותו קשה לאבחן.

איך משפיעה הפציעה על הטיפול?

הטיפול תלוי בסוג, במיקום ובחומרת כל פציעה. כל פגיעת שיניים המערבת פגיעה במוך השיניים מומלץ שתיבדק ע"י מומחה לילדים או מומחה בטיפולי שורש.

לעיתים ניתן לאבחן פציעה נוספת בשיניים סמוכות באמצעות בדיקה מעמיקה של השיניים הכוללת צילומי רנטגן של השיניים ומבני העצם שמסביב.

שיניים סדוקות או שבורות

רוב השיניים הסדוקות או כתרי השן השבורים אם מדובר בשבר או סדק באזור כותרת השן ניתנים לתיקון באמצעות הצבת מילוי שן בגוון או שיקום. אם חלק ניכר מכתר השן נשבר, כתר מלאכותי עשוי להיות נחוץ לשחזור השן. אם שורש השן נחשף לאחר שבירת הכתר, טיפול שורש עשוי להיות נחוץ.

פגיעות אלו דורשות תשומת לב מיוחדת. אם הנשימה דרך הפה או שתיית נוזלים קרים מכאיבה, יש לנשוך תחבושת נקייה לחה או מטלית על מנת לסייע בהקלת התסמינים עד שמגיעים למרפאת רופא השיניים.

לעולם אין לקחת תרופות לבליעה או משחות מקומיות, או למקם טבלית אספירין ישירות על האזור שנפגע או מושפע, בניסיון למנוע תסמיני כאב, היות וטיפולים אלו עלולים לגרום נזק נוסף למוך השן.

פציעות שיניים אחוריות כוללות שבר, שיניים סדוקות או פיצול שיניים. ברוב הסדקים מוארכים לתוך השורש לא ניתן לשקם את השן ויש לעקור אותה ולשקול חלופות טיפוליות במקומה.

Leave Comments

המלצות מטופלים
  • positive review LOVE LOVE LOVE my serguen Dr.Tadir ! Very professional and caring doctor! Highly recommended !!!
    Amina Kublanova Avatar
    Amina Kublanova
    3/24/2019
  • רופאה מדהימה גם מקצועית וגם אנושית. סומכת עליה בעיניים עצומות
    עירית יעקב Avatar
    עירית יעקב
    3/11/2020
  • רופאה מעולה ומקצועית המגלה מחוייבות עמוקה למטופליה. כשהייתי בידיה נתנה לי תחושה שאני בידיים הטובות ביותר, שאני חשובה לה ביותר, ושאקבל את כל תשומת הלב שמטופל יכול לחלום עליה. וזה לא מובן מאליו. ממליצה מכל הלב!
    כרמית בלומנזון Avatar
    כרמית בלומנזון
    5/19/2021
  • הגעתי לד״ר ענת תדיר עם צורך לעקור 2 שיניי בינה כלואות תחתונות עם שורשים מפותלים, עקירה שנחשבת קשה ומורכבת יחסית ועברתי רופאים שנרתעו מלעשות אותה, מעבר לכך שד״ר תדיר הסכימה, היא עשתה זו בקלות ובמהירות יחסית, באופן מקצועי וזריז. כל זאת באווירה נעימה, תומכת, תוך שהיא קשובה ומסבירה בכל שלב - דבר שהשרה ביטחון ונועם רב במהלך הפעולה. לאחר העקירות נהנתי מהליווי והדאגה שלה, הופתעתי מהנגישות ורמת האכפתיות שהעניקה לכל אורך הדרך לכל צורך שעלה.
    הפנתי אליה ואמשיך להמליץ, אני מאמינה שחשוב שרופאים מצויינים רגישים ואכפתיים יהיו נגישים וידועים ככתובת לכל מי שזקוק להם.
    יסמין עקירב Avatar
    יסמין עקירב
    7/28/2021
  • ממליצה בחום לכל מי שצריך כל סוג של טיפול שיניים שהיא מתמחה בו, ללכת רק אליה. מקצועית וסופר יסודית, אדיבה ומהממת
    Orit Eschinasi Avatar
    Orit Eschinasi
    9/19/2019

התקשר למרפאה דילוג לתוכן